De-a lungul timpului, experimentele ne-au învățat să dezvoltăm știința și medicina și, de multe ori, acestea s-au dovedit a fi un succes. Cu toate acestea, lucrurile nu ies întotdeauna bine și nici nu sunt făcute mereu de către oameni care au cele mai bune intenții, lucrurile complicându-se întotdeauna atunci când avem de a face cu implicarea copiilor. Astăzi aruncăm o privire asupra celor mai ciudate și controversate experimente care au implicat și copii și care au fost consecințele lor.

1. Creșterea unui cimpanzeu ca frate al propriului tău copil

În anii 1930, oamenii de știință încercau să își dea seama cât din materialul genetic și inteligență al unei persoane este moștenit de la părinți. O teorie chiar spunea că singurul motiv pentru care cimpanzeii, de altfel foarte asemănători cu oamenii, nu pot să vorbească și să se comporte manierat, este faptul că aceștia nu cresc în același mediu ca cel al copiilor.

Psihologul W.N. Kellogg a decis să verifice această teorie. Astfel, la nașterea fiului său Donald, familia a adoptat și un pui de femelă cimpanzeu în vârstă de 7 luni, numită Gua, care a crescut alături de Donald, ca și când cei doi ar fi fost frați. Experimentul însă nu a mers deloc așa cum a sperat cercetătorul. Deși Gua învățat să folosească tacâmurile și chiar să înțeleagă câteva elemente ale limbajului uman, Donald a început să repete comportamentul surorii sale, sa sară, să țipe și sa arunce lucruri și nu știa decât 3 cuvinte la vârsta de un an și jumătate.

2. Experimentul păpușii stricate

Publicitate

Psihologii de la Universitatea din Iowa s-au decis să afle cum dobândesc copiii sentimentele de vinovăție. Adulții au oferit câte unui copil o păpușă, despre care le spuneau că este foarte importantă, că are o valoare sentimentală foarte mare și că este extrem de importantă pentru ei. Apoi dădeau copiilor păpușa și le spuneau să aibă foarte mare grijă de ea. Ulterior, un mecanism din interiorul jucăriei strica păpușa. După acest moment, adultul din cameră trebuia să se uite câteva clipe în liniște la copil.

Este greu să ne imaginăm ce se întâmpla în mintea copilului care probabil se simțea vinovat. Faptul că adultul se uita cu reproș la copil în liniște nu făcea decât să înrăutățească situația. După ceva timp, adultul mergea să îi spună copilului că nu era vina nimănui și că păpușa era deja stricată, însă copiii rămâneau supărați pentru perioade foarte lungi de timp.

3. Infectare cu varicelă pentru a verifica eficiența unui vaccin

În secolul 18, doctorul englez Edward Jenner a decis să dovedească că, dacă un om este infectat cu un virus mai puțin periculos de variolă a vacilor, după vindecarea acesteia, persoana va deveni imună la variola umană comună.
Pentru a-și demonstra teoria, acesta și-a infectat propriul fiu cu variolă a vacilor. După ce acesta s-a vindecat, tatăl l-a infectat cu variola umană. Din fericire, teoria lui a fost corectă, iar copilul nu s-a îmbolnăvit, altfel am fi avut de a face cu un caz grav de crimă.

4. Cum li se induce copiilor teama

Publicitate

Omul de știință John Watson a decis să își dea seama cum ajung copiii să dezvolte anumite reacții emoționale la lucruri. Astfel, acesta a realizat un experiment pe fiul sui de 9 luni, Albert, prin care l-a învățat să îi fie frică de lucruri albe.

La început, i-a arătat lui Albert un șobolan alb. După ce bebelușul s-a învățat cu el și a început să se joace cu el, omul de știință a început să facă zgomot de fiecare dată când copilul se apropia de jucărie. Copilul a început să se teamă atât de jucăria albă, cât și de alte lucruri albe care semănau ca formă sau dimensiune. Acestea începea să plângă de fiecare dată când vedea aceste obiecte. Experimentul a trebuit oprit atunci când mama copilului a îndepărtat copilul de tatăl său.

5. Experimentul pe copii al lui Pavlov

Probabil că majoritatea persoanelor au auzit despre Ivan Pavlov și celebrul său experiment cu câinele, prin care încerca să îi înțeleagă și inducă reflexe. Există chiar și un monument care îl înfățișează pe celebrul câine al lui Pavlov.

Acesta însă a făcut și numeroase experimente pe copii abandonați, care nu aveau familii sau case, cu vârste cuprinse între 6 și 15 ani. Aceștia se bucurau să ia parte la experimente, mai ales având în vedere faptul că Pavlov le oferea ciocolată, fructe și alte numeroase delicatese la care aceștia nu ar fi avut altfel acces.

Aceste experimente nu erau foarte diferite de cele care erau realizate cu ajutorul câinilor. Pavlov a încercat și reușit să dovedească faptul că nu există o mare diferență între reflexele câinilor și oamenilor. Acesta ar fi putut să primească un al doilea premiu Nobel pentru cercetările sale, însă nu a fost nominalizat din cauza problemelor de etică legate de introducerea oamenilor în experiment.

Publicitate

Adaugă comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Publicitate